Russia Today: «Дождь» не опроверг информацию о том, что является аффилированным СМИ Агентства США по глобальным медиа

С отчета Госдепартамента о проверке работы BBG за 2013 год сняли гриф «только для служебного пользования». В документе «Дождь» называется аффилированным медиа госагентства. RT направил запрос телеканалу, к которому приложил отчет Госдепартамента и попросил подтвердить или опровергнуть указанную информацию. «Они очень долго думали (видимо, консультировались с юристами) и в итоге прислали совершенно изумительный ответ: "Дождь" не располагает никакими подтверждениями того, что они аффилированное СМИ BBG, кроме присланного нами документа. То есть документ и есть подтверждение ...

Комментарии (1)

Некоторое время назад с госдеповского отчёта о проверке BBG (госагентство, которое делает «Радио Свобода», «Голос Америки» и остальные государственные СМИ США) сняли гриф «только для служебного пользования». Отчёт (https://www.stateoig.gov/system/files/217908.pdf) 2013 года.

Так вот, в нём телеканал «Дождь» называется аффилированным СМИ американского госагентства.

Мы написали «Дождю» — прислали им госдеповский документ и попросили подтвердить, так это или нет. Они очень долго думали (видимо, консультировались с юристами) и в итоге прислали совершенно изумительный ответ: «Дождь» не располагает никакими подтверждениями того, что они аффилированное СМИ BBG, кроме присланного нами документа.

То есть документ и есть подтверждение того, что «Дождь» — аффилированное СМИ госструктуры США. Спасибо, коллеги

Russian language broadcasting by U.S. Government international broadcast entities has been a priority since the early days of the Cold War. The Voice of America (VOA) Russian Service, a Federal broadcasting entity, has provided programming to Russia and other former Soviet republics continuously since 1947. Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), a private, nonprofit grantee corporation, which has been broadcasting in Russia since 1953, receives Federal funding from the Broadcasting Board of Governors (BBG). Augmenting the efforts of these two broadcast entities are the VOA Moscow News Bureau, which has a correspondent providing coverage of local and regional events in English for worldwide distribution, and the International Broadcasting Bureau (IBB), Office of Strategy and Development (OSD), which has a local contractor responsible for initiating and managing advertising placement efforts.
OSD has another affiliate-type relationship with Dozhd, a liberal news and arts channel available on cable and satellite. There is no formal agreement between the two, stemming from Dozhd’s reluctance to sign any documents with a foreign entity while the current political climate prevails. IBB considered the risks of operating without any signed agreement but concluded that benefits of television and Internet placement in Russia outweighed them. Any exceptions to normal affiliate arrangements should be reviewed by IBB senior management and formally documented. Even an internal memorandum stating the reasons for not having a contract, noting what the specific expectations are on each side and what protections exist in the event of default would be sufficient, even if one partner did not sign any agreement. Not having any record of the affiliate arrangement or internal policy on how to handle an exception may lead to misunderstanding and risks the unilateral interruption of operations, which would be a blow to the VOA Russian Service’s efforts to reestablish itself in the Russian television market.